The gnoseological perspective of the young Nietzsche: knowledge from the horizon of practice

Authors

  • Sebastián Pablo Bisang Universidad Nacional de Entre Ríos
  • Mauro Platner Universidad Nacional de Entre Ríos

Keywords:

Nietzsche, culture, knowledge, truth, language

Abstract

Towards the end of what critics call the youth period (1869-1873), Nietzsche’s concerns about the question ofthe meaning or purpose that culture pursues begin to be oriented towards the field of knowledge in itsconnection with language and truth. Within this context, Description of Ancient Rhetoric (1872), Philosophy inthe Tragic Age of the Greeks (1873) and On Truth and Lie in an Extramoral Sense (1873) emerge. In these works, the German thinker defends a tropological model that conceives language as the result of "purelyrhetorical arts" of an unconscious nature that makes correspondence or adequacy between concepts andthings impossible. In the framework of this conception of language, the question about the value thatknowledge has for Nietzsche takes a significate importance. In line with the methodological proposal of theItalian tradition of Colli-Montinari, the objective of this work is to develop the modes and meanings that thevalue of knowledge adopts in the posthumous writings Description of Ancient Rhetoric and On Truth and Liein an Extramoral Sense.

Author Biographies

Sebastián Pablo Bisang, Universidad Nacional de Entre Ríos

Licenciado en filosofíapor la Universidad Católica de Santa Fe y seencuentra cursando el doctorado en filosofíaen la Universidad Nacional de Córdoba. En laactualidad se desempeña como ayudante delas asignaturas “Historia de los sistemasfilosóficos” y “Filosofía de la Educación” en laUniversidad Nacional de Entre Ríos. Integra elproyecto de investigación “Nietzsche y laeducación: aportes para una crítica al modelocultural-formativo moderno” radicado en elCentro de Investigación en Filosofía Política yEpistemología de la Universidad Nacional deEntre Ríos.

Mauro Platner, Universidad Nacional de Entre Ríos

es Licenciado en Filosofía porla Universidad Católica de Santa Fe. En laactualidad se desempeña como Profesor delas asignaturas “Introducción a la Filosofía”,“Práctica docente II” y "Metodología de laInvestigación" en el Instituto Superior deFormación Docente N.º 15 "EducadorasPatagónicas". Además, es investigadorexterno del proyecto “Nietzsche y laeducación: aportes para una crítica al modelocultural-formativo moderno” radicado en elCentro de Investigación en Filosofía Política yEpistemología de la Universidad Nacional deEntre Ríos

Published

2024-11-30

Issue

Section

ARTÍCULOS DE INVESTIGACIÓN O REVISIÓN TEÓRICA